Hooggevoeligheid: een aangeboren eigenschap


Er zijn vele manieren om met deze eigenschap te leren omgaan. Je kunt erover lezen, je kunt workshops volgen, er met andere (minder gevoelige) mensen over praten, maar begrijpt je omgeving je écht? Begrijpen anderen waarom harde geluiden, drukte, een slechte (werk)sfeer zo'n impact op je kunnen hebben? Er is inmiddels veel informatie te vinden op het internet. Aan mogelijkheden dus geen gebrek. 

Ik weet hoe het is om gevoeliger te zijn dan de meesten. Geschat wordt, dat ca 20% van de bevolking, jong/oud/man/vrouw, hooggevoelig is. Ik behoor tot die groep, net als jij. Daarom begrijp ik heel goed, dat het soms lastig en frustrerend kan zijn om een 'anders-denkend- en voelend' mens te zijn. Dat gaat vaak ook gepaard met een gevoel van eenzaamheid.

Bij veel druk en onvoldoende rust heeft je gevoelige systeem nog meer te verwerken dan anders. Overprikkeling ligt dan op de loer: 

  • slecht slapen 
  • vermoeidheid
  • snel geïrriteerd zijn,
  • emotioneler zijn dan op andere dagen
  • huilbuien hebben, vaak zonder aanwijsbare oorzaak


Sta jezelf toe te huilen, daarmee laat je spanning los of maak een wandeling in de natuur. Beweging in de frisse lucht is een absolute aanrader!




De belangrijkste les die ik heb geleerd, is: accepteer wie je bent.

Je bent niet te vergelijken,
dus probeer dat dan ook niet.
Durf naar jezelf te kijken
en trots te zijn op wie je ziet.


Heb vertrouwen in jezelf. Je bent sterker dan je denkt.

Het begint bij JOU. Met jouw bereidheid jezelf de ruimte te geven die je nodig hebt, door grenzen aan te geven. Hoe je dat doet? Houd van jezelf. Accepteer jezelf. Richt je aandacht naar binnen in plaats van naar de buitenwereld. Je kunt de ander niet veranderen. Door je aandacht te richten op wat je wenst, gaan we bereiken wat je wilt, namelijk een leven leiden dat bij jou past, waarin jij volledig tot bloei komt. Ik help je graag op weg...

 



 


 

 

 

 


 


 


 


 

Omgaan met hooggevoeligheid
Venlo | Limburg
E-mailen
Bellen
Info