Omgaan met hoogsensitiviteit begint met
accepteren dat dit bij je hoort

 'Als je je gevoeligheid accepteert, kun je het leven gaan leiden dat bij je past'

Elaine Aron, de grondlegster van het begrip hoogsensitiviteit


Zal ik maar direct met de deur in huis vallen? Elain Aron heeft gelijk! Je hebt weinig en slechts kortdurend iets aan tips over omgaan met hoogsensitiviteit als je niet blij bent met wie je bent. Daar hoort het gevoelig zijn ook bij. Een voorbeeld. Zie een huis voor je zonder fundament. Je timmert, verft en herstelt dat het een lieve lust is maar zodra het stormt ontstaat er schade. Na een orkaan blijft er niks over. Bouw je daarna op dezelfde wijze of zorg je deze keer voor een stevig fundament? Jouw fundament = acceptatie en zelfliefde. 


Aanpassen, wegcijferen, perfectionisme, rejection sensitivity (afwijzingsgevoeligheid)
Je bent als HSP gevoeliger voor dit gedrag, klopt. Is het echter bepalend voor hoe je leeft, dan ligt de oorzaak in het verre verleden. Het antwoord is eenvoudiger dan je zou denken. De oorsprong voor jezelf aanpassen, wegcijferen, als saai of gek bestempelen, altijd op zoek zijn naar bevestiging stamt uit je kindertijd en is opgeslagen in je onderbewustzijn. 

Enkele voorbeelden.

  • Je ouders hebben hun kinderen opgevoed zoals zij het hebben geleerd: praktisch en doeltreffend. 
  • Er was geen ruimte voor verdriet of boosheid. 
  • Een perfectionistische ouder. 
  • Je voelde dat je ouders niet gelukkig waren. 
  • Er was sprake van een dominante ouder.
  • Ruzies liepen uit de hand en werden niet uitgepraat (broeierige sfeer). 
  • Het verdriet om een miskraam of overleden kind kreeg geen ruimte binnen het gezin.
  • Je bent opgegroeid bij één ouder of had een stiefmoeder- vader.  
  • Je kreeg als kind een te grote verantwoordelijkheid, zowel emotioneel als in praktische zin (parentificatie).  


De impact van dergelijke ervaringen is heel groot en bepalend. Het kind van toen leeft voort in jou. Het kind dat gezien en gehoord wilde worden. Dat kind verlangt naar liefde, geborgenheid en aandacht. Het kind dat zich begon aan te passen om niet op te vallen. Het kind dat zich onbewust heeft voorgenomen sterk en op jonge leeftijd zelfstandig te zijn om zijn ouders te ontlasten. Vaak de moeder. Het kind van toen wil het nog steeds goed doen. Het wil zijn ouders, partner, vriend(in) of werkgever niet teleurstellen. Zodra niet aan die voorwaarde wordt voldaan, gaan allerlei vervelende gedachten met hem aan de haal. Een dergelijk patroon wordt niet met analytisch denken doorbroken. Het tegenovergestelde is eerder het geval. Je verzandt in gepieker en twijfels. Je belandt in een vicieuze, energie slurpende cirkel. 

Innerlijk kind werk 
Er wordt op energetisch niveau contact gemaakt met het kind in jou.   
Het is een mooie en zachte methode om oud verdriet los te laten en te helen. Het is te vergelijken met het resetten van een harde schijf. Je gaat ontdekken wat jou belemmert. Je laat het kind in jou lachen en spelen. Je omarmt en knuffelt dit kind. Je wordt je eigen ouder. Na deze magische ervaring zal er een onzichtbare last van je schouders vallen. Je voelt je lichter, er is ruimte. De liefde voor jezelf wordt leidend. Je gaat luisteren naar je intuïtie, je volgt je hart en zet jezelf zonder schuldgevoel op de 1e plek 💙




Hoogsensitviteit, overprikkeling, ontspannen
De meest treffende beschrijving van hoogsensitiviteit is dat je een sterk verhoogde tot extreme gevoeligheid hebt voor externe en interne prikkels (zie onderstaande kenmerken). Als HSP verwerk je alle informatie op een diepgaand niveau. Alles komt ongefilterd binnen. Vergelijk het met in één keer omkiepen van een grote emmer zand: deels droog, deels licht plakkerig maar er zit ook zwaardere aarde tussen. De verscheidenheid aan zand staat symbool voor alle prikkels die op een dag voorbij komen. Wanneer je niet op tijd aan de rem trekt, raak je overprikkeld. Door op tijd te pauzeren, even niks te doen, te wandelen, een aardingsoefening te doen (daarmee maak je je hoofd leeg) of ontspannende muziek te luisteren herstel je de balans in lichaam en hoofd. 


Kenmerken van hoogsensitiviteit (Elaine Aaron)
Je hoeft je niet in alle kenmerken te herkennen om hoogsensitief te zijn.

Je bent je bewust van subtiele signalen in mijn omgeving.
Je wordt beïnvloed door de stemming van andere
Je bent nogal gevoelig voor pijn.
Tijdens drukke dagen merk je dat je behoefte hebt je terug te trekken om ongestoord alleen te zijn.
Je bent bijzonder gevoelig voor de effecten van cafeïne.
Je kunt slecht tegen fel licht, sterke geuren, grove weefsels of harde geluiden.
Je voelt je opgejaagd als je veel moet doen in korte tijd.
Je schrikt makkelijk.
Je bent gewetensvol, plichtsgetrouw.
Je kunt diep geroerd raken door iets moois zoals muziek.
Je doet erg je best te voorkomen dat je fouten maakt of dingen vergeet (perfectionistisch).
Je kijkt niet graag naar gewelddadige films.
Je wordt onrustig als er veel om je heen gebeurt.
Als je erge honger hebt, heeft dat grote invloed op je concentratievermogen of je humeur.
(Grote) veranderingen in je leven brengen je uit balans, zoals een verhuizing of een nieuwe werkplek.
Als je met iemand moet concurreren of als je op je vingers wordt gekeken, dan beïnvloedt dit je prestaties, die dan beduidend minder zijn.
Je vermijdt situaties die je van streek maken of die je overbelasten. 


Twijfel je of je hoogsensitief bent en wil je meer informatie? Neem geheel vrijblijvend contact op en vraag een gratis kennismakingsgesprek (15 min.) aan. 


Intuïtief HSP  coach   
Carla  Muisers
E-mailen
Bellen
Info
Instagram