Omgaan met hooggevoeligheid: acceptatie en zelfliefde


Het belangrijkste van omgaan met hooggevoeligheid is jezelf accepteren. Volledige acceptatie van hoe jij denkt, voelt, leeft en wie je bent. Waarom zul je je afvragen? Zijn er geen trucjes, geen quick fix oplossingen, geen 'volg dit stappenplan' methode? Die worden aangeboden, maar voor mij heeft dit slechts tijdelijk gewerkt waardoor ik dacht iets verkeerd te doen.  

Je kunt niet een beetje hooggevoelig zijn of alleen op momenten dat je goed in je vel zit. Vandaag wel, morgen niet. Er is geen aan- en uit knop. Omgaan met hooggevoeligheid begint bij jou. Het begint met de bereidheid jezelf te waarderen.   

Wanneer je van jezelf houdt dan,

  • zorg je goed voor jezelf: voldoende slaap, rust en een uitgewogen, gezond voedingspatroon
  • luister je naar de signalen van je (vermoeide) lichaam
  • ga je om met mensen die jou positieve energie geven 
  • ben je niet bang om contacten te verbreken die alleen negativiteit opleveren.
  • neem je tijd voor ontspanning (wandelen, muziek, bezig zijn met een hobby enz.)
  • zeg je 'nee' tegen sociale activiteiten zonder je schuldig te voelen of je te verantwoorden voor hoe je bent.
  • let je op het gebruik van stimulerende middelen omdat deze de werking van de hersenen beïnvloeden en daarmee invloed hebben op jouw lichaam en emoties. Wat voor een ander niks betekent, kan voor jou als hooggevoelig mens nog dagen later voelbaar zijn
  • stop je met jezelf te vergelijken met de mensen om je heen
  • weet en voel je van top tot teen, in elke vezel van je lichaam dat je goed bent zoals je bent: een mooi mens met het hart op de juiste plek!

 

 


Heb je vragen over dit onderwerp of heb je een vermoeden hooggevoelig te zijn, neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. Ik help je graag. 


 HSP coach 
Carla  Muisers
E-mailen
Bellen