Hoe kun je het beste omgaan met hooggevoeligheid?


Het belangrijkste van omgaan met hooggevoeligheid is jezelf accepteren. Volledige acceptatie van hoe jij denkt, voelt, leeft en wie je bent. Waarom zul je je afvragen?
Zijn er geen trucjes, geen quick fix oplossingen, geen 'volg dit stappenplan' methode? Die worden aangeboden, maar voor mij heeft dit slechts tijdelijk gewerkt waardoor ik dacht iets verkeerd te doen. Iets verkeerd doen. Hoe lang heb ik dát gedacht?! 
 

Je kunt niet een beetje hooggevoelig zijn of alleen op momenten dat je goed in je vel zit. 
Niet alleen als je leuke dingen doet.
Niet alleen als je succesvol bent op je werk, op school of in een sport. 
Kortom, niet alleen als het jou goed uitkomt maar elke minuut, elk uur, elke dag van de week.
De eerste stap is accepteren dat deze eigenschap bij je hoort. Net als de klank van je stem of de hoeveelheid pigment in je huid. 

Wanneer je van jezelf houdt, jezelf volledig accepteert met alles wat je leuk en minder leuk vindt dan,

  • Zorg je goed voor jezelf: voldoende slaap, rust en een uitgewogen, gezond voedingspatroon
  • Luister je naar de signalen van je (vermoeide) lichaam
  • Ga je om met mensen die jou positieve energie geven 
  • Ben je niet bang om contacten te verbreken die alleen negativiteit opleveren.
  • Neem je tijd voor ontspanning (wandelen, muziek, bezig zijn met een hobby enz.)
  • Zeg je 'nee'  tegen sociale activiteiten zonder je schuldig te voelen of je te verantwoorden voor hoe je bent.
  • Let je op het gebruik van stimulerende middelen omdat deze de werking van de hersenen beïnvloeden en daarmee invloed hebben op jouw lichaam en emoties. Wat voor een ander niks betekent, kan voor jou als hooggevoelig mens nog dagen later voelbaar zijn. 
  • Stoppen met jezelf te vergelijken met mensen die wél alles kunnen doen zonder uitgeput te raken 
  • Weet en voel van top tot teen, in elke vezel van je lichaam dat je goed bent zoals je bent: een mooi mens met het hart op de juiste plek.

 

 


Heb je vragen over dit onderwerp of heb je een vermoeden hooggevoelig te zijn, neem dan contact op voor een gratis kennismakingsgesprek. Ik help je graag. 


 HSP coach 
Carla Muisers
E-mailen
Bellen